Jemput Sertai Blog Saya ;)

Jumaat, 28 Mac 2014

Bhgn 6 Percutian Bajet Naturally Magical Langkawi: Review Laksa Pulau dan Warung Meet Uncle Bob. Terbaik !

 








Untuk entri kali ni, akan dicoretkan tempat-tempat kami menjamu selera ketika percutian kami di Langkawi selama 3 hari 2 malam. Kami tak berbelanja dengan harga yang tinggi untuk bajet makan sampaikan sekali makan dah RM50++. Kami bajetkan untuk makan di Langkawi ialah RM15 untuk dua orang sekali makan tapi yang pastinya tempat-tempat yang kami kunjungi ni makanannya sedap dan harganya murah dan berpatutan. Gerenti puas ! Haha. Percaya tak? Ni benarrr. Bukan dusta. Dan sememangnya ada banyak cara untuk kita berjimat tapi dalam pada masa yang sama keseronokkan dan kepuasan itu dapat dirasai. Nak tau lebih lanjut mengapa, bagaimana, dan di mana, sama-sama kita layan entri ni.


1. Laksa Pulau

Pada hari pertama sejurus selepas check in di Amzar Motel, kami menuju ke Jalan Lapangan Terbang, betul-betul di persisiran pantai untuk makan petang. Di sini terdapat banyak gerai-gerai yang menjual pelbagai aneka makanan dan minuman seperti laksa, cendol, rojak, pasembor dan lain-lain. Dalam banyak gerai tu, kami pilih untuk makan di Laksa Pulau sebab suasana dia macam lebih selesa, tenang, dan sedap mata memandang.


Vroommmmmmmm.. Nak pergi makan !

Gerai-gerai makanan tu memang dekat dengan airport. Sebelah je dengan landasan. Sambil-sambil makan tu memang selalu je kapal terbang turun naik. Best ! Gambar ni diambil masa dalam perjalanan ke gerai-gerai tu.

Nak cam Laksa Pulau ni senang je. Cari je signboard ni kat kawasan gerai-gerai tu. Kat situ ada banyak gerai. Laksa Power, Laksa Ikan Sekoq dan lain-lain. Mulanya nak ajak pergi try Laksa Power tapi kawan ni lebih suka suasana di Laksa Pulau ni. Nama je Laksa Pulau, tapi bukan Laksa je yang dorang jual. Macam-macam ada.

Pemandangan laut di gerai Laksa Pulau

Suasana di Laksa Pulau. Teduh dan tenang. Dah duduk depan laut, kompem termenung. Rasa khayal tengok laut. Aku memang suka tengok laut ! :)

Menunggu hidangan yang belum sampai. Kami order ABC dan Pasembor.

Ni la Pasembor di Laksa Pulau. Mula-mula tak letak high expectation sangat sebab orang selalu dok gebang-gebang Laksa Power, gerai yang sebelah sane tu, tapi bila makan pasembor kat Laksa Pulau ni, wowww sedapnyaaa!!! Kuantitinya pon boleh kata banyak jugak. Ada cucur, timun, taufu, sengkuang, dan telur. Kuah dia pulak memang marvellous!  Licin tau. Harganya cuma RM4

Ni pula ABC. Harganya RM2.50. Kami tak order air tapi kami order ABC terus. Dapat air dan dapat ABC terus kalau order ABC. ABC tu kira macam air la jugak. A good decision isnt it?

Jemput makan !

Memang tak menyesal bila kami pilih untuk makan di Laksa Pulau ni. Pemandangan yang menarik, harga yang berpatutan, makanan yang lazat dan kuantitinya yang banyak, memang sangat-sangat berbaloi. Siapa-siapa datang Langkawi bolehla datang try. Di sini kami order 2 pasembor (2xRM4.00) dengan 2 ABC (2xRM2.50). Total makan kami di sini cuma RM13. Kenyang dan puas hati !


2. KFC

Pada sebelah malam hari pertama pula, kami dinner dekat KFC Cenang Mall. Kalau fikir betul-betul, kalau makan dekat warung biasa kat Cenang ni, sepinggan nasi goreng beserta segelas minuman dah berharga RM7 ke RM10. Rasanya pulak ikut nasib la kalau kedai bes, sedapla. Harga set rice plate di Langkawi berharga RM7.45, nak sama dengan harga makanan kat kedai biasa. Harga ni memang dah final, KFC Langkawi tiada taxes. Set ni ada nasi, ayam seketul, coleslaw, dan minuman. Nasi KFC ni bukan nasi biasa, rasa dia memang ada rempah dan perisa. Sedap. Ayam dan coleslaw tu memang tak yah cakapla. Masing-masing dah tau macam mana rasanya kalau pernah makan KFC. Bila digabungkan semua elemen-elemen tu hmmmm sedapnya la rasanya. 

Sejujurnya aku lagi suka makan set rice plate KFC daripada makan kat kedai-kedai makan biasa. Harganya yang berpatutan, nak sama dengan makan kat gerai makan biasa tapi di KFC ni set rice plate dia lagi sedap. Suasana restoren dia pon kemas, bersih, ada ekon, selesa. Memang lagi selesa daripada makan kat kedai-kedai biasa. Makan pon puas hati. Daripada bayar RM7 ke RM10 di gerai biasa tapi makan tak puas dan rasa tak kenyang, baik makan set rice plate KFC yang berharga RM7.45, gerenti kenyang dan puas hati ! Ini salah satu lagi tips penjimatan bila pergi bercuti. Berjimat tapi masih lagi dapat merasai kepuasan dan kegembiraan yang marvelous!


Hidangan rice plate kami. Selalunya rice plate KFC tak letak timun. Tapi haritu kami pergi ada la pulak. Macam tau tau je yang kami nak buat review. Hihi. *Perasan je aku ni* Anyways, gambar ni diambil masa kami lunch di KFC Arked Pokok Assam, Kuah.

Total makan KFC set rice plate untuk dua orang ialah RM14.90. Murah !



3. Restoran Nasi Kandar Tomato

Untuk hari kedua pulak, sebelum pergi Island Hopping kat Pulau Payar, bersemangat pukul 7 pagi dah siap dan jalan kaki kat Jalan Pantai Cenang cari tempat breakfast. Lagipon zaman bujang ni, tugas emak-emak sediakan breakfast aku jela yang beria nak handle. Boleh kata semua kedai tutup la. Takde pon makcik-makcik yang jual kat tepi jalan dalam waktu macam ni, Mungkin lewat sket kot baru dorang jual. Typical lifestyle kat pulau perlancongan. Cari punya cari, Nasi Kandar Tomato ni jela yang bukak. Selain tu, KFC dan McD pon ada. Tapi tak prefer nak breakfast kat situ. 

Kat restoren ni ada jual nasi lemak jugak, tapi harganya RM3 sebungkus. Haaaa mahal tak mahal. Kedai-kedai tepi jalan aku tengok ada jugak yang jual nasi lemak murah sket RM2.50, tapi kedainya tak bukak lagi. Ingat nak beli nasi lemak je tapi harganya macam mahalnya tapi dapat ciput tu je. Macam tak berbaloi je. Macam tak boleh diterima pulak. Harga standard nasi lemak yang ada telur goreng pon baru 2 ringgit kalau kat tempat-tempat bukan pelancongan. Lagipon nak berjimat, yela, kedekut kan. Tambah-tambah lagi terpikir pulak kang perut buat perangai nanti kang. Dala nak naik feri nanti. So aku end up beli roti canai je. Sekeping RM0.80.


Restoren Nasi Kandar Tomato di Jalan Pantai Cenang. Diambil pada jam 7.30 pagi. Semangat nak pergi Pulau Payar punya pasal.

Macam tu la roti canainya. Roti canai kosong beserta kuah dal. Aku dah suruh siap-siap dorang bungkus dalam bekas polistrin sebab kat motel tiada pinggan. Ada bekas ni senang, kepakkan jadi dua bahagian dan boleh letak kuah dan makan dalam tu. Satu lagi tips survival dan penjimatan daripada aku. Hihi.

Jemput makan. Muka sedih je kan aku bawak balik roti canai je. Bungkus bawak balik dan makan kat perkarangan tempat penginapan kami, Amzar Motel. Boleh tahan jugakla roti canai kosong dia. Puas hati la jugak untuk alas perut sebelum pergi Pulau Payar. Amazingly walau makan roti canai sekeping je, aku yang nafsu gajah ni pon boleh rasa tak lapar masa kat Pulau Payar tu.

Roti canai kosong dua keping di Restoren Nasi Kandar Tomato untuk brekfast, RM1.60.


4. Hi-Tea

Ketika di Pulau Payar, kami dihidangkan dengan lunch box. Memang dah termasuk dalam pakej. Jadi itu lah makan tengah hari kami pada hari kedua di Langkawi. Pada sebelah petang pula, selepas pulang daripada aktiviti Pulau Payar, aku adakan minum petang pula. Simple je minum petang kami. Seperti biasa, tugas emak-emak ni aku je la yang buat. Hihi.


Hi Tea kami, a.k.a minum petang. Soy Talk, sardin sandwich, dan kacang panggang memang dah siap-siap bawak sebelum datang Langkawi. Roti je pergi beli kat Kedai Runcit Amzar, RM1.90. Soy Talk tu beli kat Giant harga RM1 sebotol. Buah oren tu pulak dapat dalam pakej lunch box Pulau Payar. Tak makan pon lagi. Jadi itulah minum petang kami. Makan sambil tonton berita.


5. Warung Meet Uncle Bob 4.5


Pada sebelah malam hari kedua pula, selepas ronda-ronda satu pulau ni, kami berhenti makan di Warung Meet Uncle Bob 4.5. Kami tiba di sini pada jam 10 malam. So, dalam waktu macam tu, Chicken  Chop je yang tinggal. Tempat ni memang aku saran bagi esiapa yang datang Langkawi dan ingin makan kat tempat murah tapi berbaloi dan sedap, sila kunjungi warung ni ! Kawan aku ni pon ala-ala teruja dan macam tak percaya pulak.

Menu yang ditawarkan di warung ni beserta harganya. Kami order chicken chop RM5.00 sepinggan.

Hidangan yang dipesan dah sampai. Dua set chicken chop beserta segelas sirap ais. Memandangkan air Soy Talk yang dibawa pon ada lagi, aku minum Soy Talk jela. Chicken Chop warung ni memang terbaik ! Isi ayam tu lembut dan kerak luaran dia tu rangup. Rasanya pon memang sedap. Selain ayam, apa yang ada untuk hidangan tu ialah sosej sebatang, kacang panggang bersos tomato, french fries a.k.a kentang goreng, salad, tomato, kuah black pepper, sos cili, dan mayonis. Kuantitinya memang banyak. Sedap pulak tu. Macam tak percaya pulak harganya RM5.00 je sepinggan.

Kawan aku ni bukan main takde mood dan bukan main kata kenyang tak rasa nak makan. Tapi tetap ni la hasilnya! Licin dia makan! Siap tanya aku lagi, "Mana kau tau pasal kedai ni?" Haha. Sebelum datang Langkawi ni aku dah siap research tempat-tempat makan. Bisa diatur ! :)



Lokasi Warung Meet Uncle Bob 4.5. Kedai ni terletak di Jalan Padang Matsirat. Jika anda menuju ke Kuah melalui Jalan Padang Matsirat, lokasi warung ini ialah terletak di sebelah kiri anda, di kawasan yang dibulatkan merah tersebut. Alamatnya 10a, Jalan Padang Matsirat, 07000, Langkawi. Kedai ni mula dibuka pada jam 5.30 petang dan tutup pada jam 11 malam tapi dinasihatkan jangan lewat sebab kalau lewat tinggal sikit jela pilihan yang boleh order. 


Nak tau lebih lanjut mengenai warung ni, silalah tonton video review mengenai Warung Meet Uncle Bob 4.5 ni.




Total makan malam kami pada hari kedua di Langkawi, 2 x chicken chop (RM5 x 2) + Segelas sirap ais (RM1) = RM11.00.



Dah lepas makan, kami kembali ke Cenang dan jalan-jalan di kawasan Pantai Cenang. Walaupon dah lewat tapi tetap meriah Jalan Pantai Cenang ni. Pantai pon malam-malam ada je aktiviti yang dorang buat. Malam-malam baring kat pantai sambil melihat bintang-bintang berkerlipan dan sambil mendengar hembusan ombak ni bagaikan terapi yang boleh menenangkan jiwa. Best !

Sambil lepak sambil pekena Sundae Cone McD. Puas hati.


Untuk hari ketiga pula, paginya kami tak breakfast pon. Lepas jalan-jalan kat kereta kabel, sebelum shopping  dan sebelum pulang menaiki feri di jeti Kuah, kami makan KFC set rice plate di KFC Arked Pokok Assam, Kuah. Moga entri ni dapat membantu kalian sedia maklum mengenai sedikit sebanyak tempat makan best dan jimat di Langkawi. Memang tak dinafikan ada banyak cara untuk kita berjimat ketika berkunjung ke Langkawi tapi pada masa yang sama sangat-sangatla memberi kepuasan. Akhir kata, jangan lupa ikuti entri yang seterusnya mengenai tempat penginapan kami chalet aircond RM45 satu malam di Amzar Motel, Pantai Cenang dan lain-lain lagi. Stay tune ! ;)


Entri seterusnya:

3 ulasan:

  1. Ada 1 kedai sarapan melayu kat area pantai cenang tu dibuka seawal 7pagi...
    lokasi kedai berhadapan dgn cenang rest house,pelayan dan mungkin juga pemilik nya adalah lelaki lembut(ada 2 @ 3 org)sy pon ingat2 lupa.....roti canai & nasi lemak nya sedap dan murah.

    BalasPadam
  2. informative. lain kali nak join korg vacation boleh?

    BalasPadam
  3. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.



    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK :
    • DRIVER
    • PATROL
    • EKSIDENT INSURANCE
    • GOVERNMENT TAX

    BalasPadam